آینده کشاورزی در ایران

garlika.ir

زمان لازم برای مطالعه و تفکر: ۳۵ دقیقه

بعد از مدت ها باز هم می خواهیم یک پست در وبسایت گارلیکا منتشر کنیم. آن هم مربوط به آینده و چشم انداز کشاورزی در کشورمان ایران است.

با توجه به کندی پیشرفت تکنولوژی کشاورزی و عدم همگام بودن با علم روز دنیا و همچنین بها ندادن به تحقیقات علمی در این حوزه، طی سالهای متمادی وضع نابسامان موجود ایجاد شده است. اصولا وقتی صنعت/ کسب و کار/ فردی در حال پیشرفت نباشد پس در حال پسرفت خواهد بود. حالت خنثی وجود ندارد. به این دلیل که وقتی کسب و کار یا سازمان شما درجا می زند، بقیه کسب و کارها در حال گسترش فعالیت هایشان هستند. حکایت کشاورزی ما هم به همین صورت است. کشاورزی ما با نادیده گرفتن تحقیقات علمی و مکانیزاسیون فرآیندها عملا با سازوکارهای کاهش هزینه ها، افزایش تناژ بر واحد سطح و مهم تر از همه بازاریابی بین المللی محصولات کشاورزی، کاملا بیگانه است و ضربات سختی بر پیکره خود وارد می کند. پس به نظر می آید حلقه گمشده کشاورزی ما بازاریابی بین المللی محصولاتمان، مکانیزاسیون و اهمیت دادن به تحقیقات علمی در این حوزه است.

حال به نظر شما آیا کشاورز می تواند هم محصول تولید کند هم انبار کند، بسته بندی کند و در آخر برندسازی و بازاریابی هم بکند؟ این جاست که موضوع تعاونی های تولید و پخش و کار گروهی کشاورزان مهم می شود. در کشورهای توسعه یافته با تشکیل تعاونی ها و به هم پیوستن مزرعه های خرد مزارع کلانی ایجاد می شود که کاشت محصول به این صورت باعث کنترل بهتر آفات، محصول با کیفیت بهتر و با هزینه کمتر می شود. در آخر هم بازاریابی محصول بسیار آسانتر خواهد شد. راه دیگر این است که برای تمام مراحل تولید تا رسیدن محصول به مشتری یک شرکت راه اندازی شود و به تدریج رشد کند. بدیهی است که یکی ازمهمترین بخش های این شرکت قسمت تحقیق و توسعه خواهد بود. بهتر است برای پیشرفت هرچه بیشتر شرکت، تا ۵ سال اول حداقل ۴۰% کل درآمد سالانه شرکت به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده شود.

وقتی در حال پیشرفت نیستید پس در حال سقوط هستید. حد وسطی وجود ندارد.

تحقیق و توسعه در زمینه های زیر می تواند انجام شود:

تولید محصول

تحقیقات در زمینه های بذر مناسب، مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، مبارزه با علف های هرز، افزایش سطح تولید، مهندسی ژنتیک، ارگانیک سازی مزرعه، تهیه کود مناسب و مدیریت بهینه منابع آبی

انبارداری محصول

مناسب ترین زمان برداشت محصول، طریقه انبار کردن محصولات، آفات انبارداری و شرایط مناسب نگهداری محصول در انبار

برندسازی و بازاریابی

تحقیقات جامع در بسته بندی محصولات، بازاریابی اینترنتی و بین المللی، برند سازی و پخش محصولات کشاورزی

ماشین آلات مدرن

تحقیقات جهت اختراع و یا مهندسی معکوس ماشین آلات یا ابزار پیشرفته مورد نیاز کشاورزان

اما در مورد محصولات مهم جهت کشت در مناطق مختلف کشورمان؛ باید روی محصولاتی کار کنیم که با اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان سازگار باشند. در راستای رسیدن به هدف صرفه جویی حداکثری و مدیریت منابع آبی باید از تمام توانایی و علم خودمان استفاده کنیم تا با مصرف کمترین آب و تولید محصولات کشاورزی سازگار با خشکی و شوری، ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم. باید تولید خربزه و هندوانه و برنج محدود شود. زیرا آب بسیار زیادی برای تولید هر کیلو از این محصولات لازم است.

بحث آخر مربوط به نرخ ارز کنونی در ایران است. اختلاف ارزش ریال با دلار و یورو معایب بسیار زیادی دارد اما مزایایی هم دارد که از نظر همه دور مانده است. یکی از امتیازهای مهم این اتفاق، بالا رفتن امکان رقابت با تولیدات کشاورزی و قیمت تمام شده در مقایسه با سایر کشورهاست. فرصت مناسبی است تا صادرات مان را گسترش دهیم و با پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات به دلار، به راحتی با سایر رقبا رقابت کنیم.

جمع بندی

در کسب و کارهای کشاورزی فقط کسانی در رینگ مبارزه باقی می مانند که کاملا به روز، فناورانه و مکانیزه عمل کنند. بقیه مزارع و کشاورزان حداکثر تا ۱۰ سال دیگر، یا زمین خود را برای شروع کسب کار دیگری می فروشند یا ورشکست شده و مجبور به فروش زمین خود می شوند؛ و یا در بهترین حالت تعاونی های بزرگ تشکیل داده و دست به دامان کارشناسان خبره این حوزه می شوند. در چند سال آینده خواهیم دید که کسب و کارهای مبتنی بر کشاورزی، پوست اندازی های بزرگی را تجربه خواهند کرد.

گارلیکا

دانشنامه کشاورزی مدرن


ارادتمند شما

یعقوب دلیجه

محقق در زمینه کشاورزی مدرن

علاقه مند به کشاورزی مدرن و هوشمند سازی و بهینه سازی فرآیندها

مسلط به زبان انگلیسی (خواندن و گوش دادن)

مسلط به طراحی سایت با وردپرس

آشنا به تولید محتوای ناب اینترنتی

آشنا به فرآیندهای کشاورزی و دامپروری

و البته خوره کتاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *